loading...
جذاب و باحال
MILAD بازدید : 33 سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 نظرات (1)
ناصر حجازی

ناصر حجازی (تولد ۲۸ آذر ۱۳۲۸ تهران، وفات۲ خرداد۱۳۹۰ تهران) مربی و بازیکن فوتبال ایرانی بود. او دروازه‌بان اول تیم ملیفوتبال ایران در دهه ۱۳۵۰ بود و ۲ قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، ۱ قهرمانیدر بازی‌های آسیایی و شرکت در المپیک و جام جهانی فوتبال را در کارنامهدارد. او همچنین به همراه تیم تاج، قهرمانی در جام تخت جمشید و جامباشگاه‌های آسیا را تجربه کرده‌است.



فدراسیون بین‌المللیتاریخ و آمار فوتبال حجازی را دومین دروازه‏‌بان برتر قرن بیستم قاره آسیاپس از محمد الدعایه عربستانی معرفی کرده‌است. حجازی در دوران مربی‌گری همتیم استقلال تهران را به نایب ‌قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا و قهرمانی لیگآزادگان و جام حذفی ایران رساند. وی در روز ۲ خرداد ۱۳۹۰ پس از تحملمدت‌ها رنج ناشی از بیماری سرطان ریه در بیمارستان کسری تهران درگذشت و درتاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۰ خورشیدی در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

زندگی
ناصرحجازی در یک خانواده آذربایجانی همراه پدر و مادر و ۴خواهر و یک برادرزندگی می‌کرد. پدرش متولد منطقه لاله تبریز بود و آژانس املاک داشت. دردوره مربیگری تیم ماشین سازی تبریز منطقه لاله تبریز (زادگاه پدرش) پاتوقتفریحی ناصر حجازی بود. وی دوره دبستان را در دبستان هخامنش و دورهدبیرستان را در دبیرستان‌های ابومسلم، سعادت، سینا، سهند و شرق طی کرد. ویدر تیم فوتبال دبیرستان ابومسلم در پست گوش راست و دروازه بانی بازی میکرد. همچنین در تیم بسکتبال این دبیرستان حضور مستمر داشت. دبیرستانابومسلم در خیابان ابوسعید در نزدیکی میدان منیریه تهران، حوالی منزل سابقوی واقع شده بود. در سال ۱۳۵۰ وارد مدرسه عالی ترجمه شد و در سال ۱۳۵۶لیسانس خود را دریافت کرد.

زندگی ورزشی



خود حجازی گرایشش به فوتبال را این گونه تعریف می‌کند:
منفوتبال را فقط به صورت تفریحی دنبال می‌کردم و رشته اصلی من بسکتبال بود وحتی برای تیم جوانان بسکتبال ایران هم انتخاب شدم و ماجرا از اینجا شروعشد که روزی با دوستان به تماشای بازی آموزشگاهی که تیم مدرسه ما هم در آنشرکت داشت رفتیم. در همان روز دروازه‌بان تیم مدرسه ما آسیب دید مربی تیممرا صدا زد و گفت ناصر بیا درون دروازه بایست من هم گفتم آقا اصلا مننمی‌توانم من فقط گاهی فوتبال بازی می‌کنم اون هم هافبک تیم نهدروازه‌بانی!! مربی دست بردار نبود و می‌گفت تو قد بلند داری و بسکتبالیستهم بودی حتما می‌توانی چند توپ هوایی رو بگیری. خلاصه با اصرار مربی و باترس و لرز و دلهره رفتم درون دروازه. آن روز برای من یک روز بیاد ماندنی وخاطره‌انگیز است. خودم هم باورم نمی‌شد که چرا با وجود آن‌که برای اولینبار درون دروازه ایستاده بودم اینقدر خوب توپ می‌گرفتم. بازی که تمام شدهمه تماشاگرانی که برای دیدن مسابقه آمده بودن تشویقم کردند.
دوران بازیکنی



ناصر حجازی در مقابل بازیکن استرالیایی، مقدماتی جام‌جهانی ۱۳۵۷
باشگاهی

تیمفوتبال نادر در دسته دوم باشگاه‌های تهران اولین باشگاه حجازی بود و ازهمان تیم به تیم ملی جوانان و تیم ملی بزرگسالان رسید. در سال ۱۳۴۸ به تاجپیوست و در همان سال اول، قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا و جام تخت جمشید رابا این تیم به دست‌آورد. وی تا پایان دوران بازیکنی خود به‌جز یک سال ونیم در بین سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۸ که برای تیم شهباز بازی کرد و مدت کوتاهیپس از جام جهانی ۱۹۷۸ که با تیم منچستر یونایتد تمرین می‌کرد و ۵ بازیبرای تیم ذخیره‌های یونایتد انجام داد، در بقیه این مدت توپچی تاج واستقلال تهران بود و با این تیم چندین دوره قهرمانی در لیگ کشور، جامباشگاه‌های تهران، جام حذفی ایران و جام باشگاه‌های آسیا را جشن گرفت.حجازی در پایان دوران بازیکنی خود به بنگلادش رفته و پس از مدت کوتاهیدروازه‌بانی در تیم محمدان، سرمربی این تیم شد و در سال ۱۳۶۹ بازیخداحافظی خود را در همین تیم انجام داد.
ملی

حجازی اولین بازیملی خود را در ۲۲ شهریور ۱۳۴۸ در آنکارا در مقابل تیم ملی پاکستان انجامداد که با نتیجه ۴ بر ۲ به نفع ایران پایان یافت. آخرین بازی او هم در سال۱۳۵۹ و در بازی ایران- کویت انجام گرفت و بعد از آن به دلیل قانون عجیبیمعروف به «قانون ۲۹ ساله‌ها» که حضور دروازه‌بانان بالای ۲۹ سال در تیمملی را ممنوع می‌کرد از تیم ملی کنار گذاشته شد.
ناصر حجازی در دهه۱۳۵۰ دروازه‌بان اصلی تیم ملی ایران بود و با این تیم دو بار قهرمان جامملت‌های آسیا (۱۹۷۲ و ۱۹۷۶) و یک بار قهرمان بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهرانشد و در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین و المپیک ۱۹۷۲ مونیخ هم شرکت کرد و سهمیهحضور در المپیک ۱۹۷۶ مونترآل و مقام سومی جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰ را همبه‌دست آورد.
دوران مربی‌گری

اولین تجربه مربی گری حجازی درمحمدان بنگلادش بود، نقطه اوج این باشگاه در سال ۱۳۶۷ با پیروزی برپرسپولیس و صعود به یک‌چهارم‌نهایی جام باشگاهای آسیا رقم خورد. حجازی درمورد آن مسابقه می‌گوید: «رئیس باشگاه گفت می‌خواهم بیایم رختکن بگویمکمتر گل بخورید آبرویمان نرود! گفتم می‌خواهی بیایی روحیه بچه‌ها را تضعیفکنی؟ لازم نکرده! خودم به رختکن رفتم و گفتم بچه‌ها من پرسپولیس رامی‌شناسم اصلا تیم نیست! خلاصه به داخل زمین رفتیم. در نیمه اول با گلکرمانی از ما جلو افتادند. در بین دو نیمه حسابی به بچه‌ها توپیدم. چشمتانروز بد نبیند با گل بیژن طاهری بازی را مساوی کردیم. بعد از آن گل خیلیفشار آوردیم چون برای صعود نیاز به برد داشتیم. بازی طوری شده بود کهفنونی‌زاده کاپیتان پرسپولیس می‌گفت بچه‌ها بزنید زیرش ۱-۱ هم می‌ریمبالا! در دقیقه ۸۸ سانتری شد و مهاجم خارجی و سرعتی ما توپ را از زیردستان سلطانی وارد دروازه کرد ۲-۱ بردیم! این برد در تاریخ محمدان بنگلادشبی‌سابقه بود. بعد از بازی جشنی گرفتند که باورنکردنی بود. تمام مردم شهربیرون آمده بودند. در جشن شهردار و وزیر امور خارجه هم حضور داشتند.
اودر دوران سرمربیگری موفق شد استقلال را به مقام نایب قهرمانی باشگاه‌هایآسیا و قهرمانی در لیگ و جام حذفی ایران برساند. در تیم‌های سپاهاناصفهان، ذوب آهن اصفهان، استقلال رشت، ماشین‌سازی تبریز، استقلال اهواز،ابومسلم خراسان، نساجی قائمشهر نیز به مربیگری پرداخت که موفقیت چندانینصیب وی نشد. او در سال ۱۳۸۷ پس از انتخاب مجدد علی فتح‌الله‌زاده به سمتمدیرعاملی، مجدداً سرمربی باشگاه استقلال تهران گردید.
زندگی شخصی

همسرحجازی بهناز شفیعی نام دارد و حجازی از او دارای دو فرزند به نام‌هایآتوسا و آتیلا است که هرد و فوتبالیست بوده‌اند. آتیلا چند سال در تیماستقلال تهران بازی می‌کرد و آتوسا هم اولین کاپیتان تیم ملی فوتسال زنانایران بود. داماد او (همسر آتوسا) سعید رمضانی هم بازیکن حرفه‌ای فوتبالاست و فرزند آنها نیز امیرارسلان نام دارد.
فعالیت سیاسی (ریاست جمهوری ۱۳۸۴)

حجازیبرای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۴ ثبت نام کرد و گفتهبود که اگر تأیید صلاحیت شود ۳۰ میلیون رأی می‌آورد. و اعلام کرده بود کهدر صورت پیروزی در انتخابات احمد نیک‌کار را به معاون اولی برمی‌گزیند ولیشورای نگهبان صلاحیت او را برای شرکت در انتخابات رد کرد. حجازی پس از ردصلاحیت در اطلاعیه‌ای از نامزدی هاشمی رفسنجانی حمایت کرد. او پس از ثبتنام به روزنامه خبرورزشی گفت: چه ایرادی دارد ورزشی‌ها هم کار سیاسی انجامبدهند؟ الان که در ورزش ما سیاستمداران فعالیت دارند حالا چه ایرادی داردمثلاً حجازی کار سیاسی کند؟! من شرایط اولیه را برای ثبت نام دارم اگرصلاحیت‌مان را تایید کردند که شرکت می‌کنیم و فکر نمی‌کنم ایرادی داشتهباشد.
وفات

ناصر حجازی در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ در حین تماشای دیدارتیم فوتبال استقلال مقابل پاس همدان در روز آخر لیگ برتر به‌دلیل وخامتحالش به کما رفت. و در حالی که از بیماری سرطان ریه رنج می‌برد، در تاریخ۲ خرداد ۱۳۹۰، ساعت ۱۰:۵۵ صبح، در بیمارستان کسری در تهران درگذشت.



ناصرحجازی در طول ۱۸ ماه بیماری هیچ گونه کمک دولتی را قبول نکرد. او دربارهبیماریش و حضور مسئولان دولتی در کنار خود در بیمارستان گفته بود: خیلی ازمسئولان آمدند. من احتیاجی به کمک آن‌ها نداشتم.


مراسم تشییع

مراسمتشییع جنازه ناصر حجازی ابتدا قرار بود در سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ برگزارشود که با درخواست‌‎های اهالی ورزش و فوتبال و هواداران او به دلیل اینکهعدهٔ بیشتری بتوانند در این مراسم شرکت کنند به چهارشنبه ۴ خرداد موکولشد. همچنین قرار براین بود که ناصر حجازی در ورزشگاه شیرودی تشییع شود کهبا مخالفت شورای تامین روبرو شد و مراسم تشییع به ورزشگاه آزادی انتقالیافت.


واکنش‌ها به مرگ ناصر حجازی
جامعه ورزش

سایتفیفا در گزارش اختصاصی: هفته اخیر، هفته‌ای بود که در آن مردی که باواکنش‌های ماورای صوت خود ایران را به دو قهرمانی جام ملت‌های آسیا درروزهای اوج آن تیم در دهه ۱۹۷۰ رسانده بود، مردی که منچستریونایتد برای بهخدمت گرفتن او تمایل داشت، مردی که دومین دروازه‌بان برتر آسیا در قرنبیستم شناخته شد و مهم‌تر از همه مردی که در طول ۶۱ سال زندگی‌اش متواضع،صادق و فروتن ماند، از میان دوستدارانش رفت. و دست آخر این آخرین حضور اودر فوتبال بود و ورزش تا آخرین لحظه‌ها در کنار او ماند. در واقع هنگامیکه او روز جمعه به کما رفت، در حال تماشای بازی استقلال و پاس همدان ازتلویزیون بود.
سپ بلاتر رئیس فیفا با ارسال نامه‌ای به علی کفاشیان ابراز تاسف نموده و به طرفداران ناصر حجازی تسلیت گفته‌است.
کارلوسکی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران امروز، روز غمگینی برای فوتبال ایراناست. درگذشت یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان فوتبال ایران را تسلیت می‌گویم. بهدلیل درگذشت حجازی تمرین را با یک دقیقه سکوت آغاز کردیم.
حشمت مهاجرانی، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران: «من با ناصر زندگی کردم. او یکی از مفاخر فوتبال ایران است.
باشگاهفرهنگی ورزشی پرسپولیس : «فقدان اسطوره فوتبال ایران غم بزرگی را در دلخانواده ورزش به جای گذاشت. باشگاه فرهنگی ورزشی پیروزی (پرسپولیس) بههمین مناسبت درگذشت دروازه‌بان اسبق تیم ملی و استقلال را به جامعه ورزشکشور و خانواده حجازی تسلیت گفته، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوممغفرت الهی و برای خانواده گرانقدر ایشان آرزوی صبر می‌نماید.
باشگاهماشین‌سازی تبریز : این مرد بزرگ در فوتبال تبریز نیز نقش موثری را ایفاکرده و در دو سال مربیگری خود در ماشین سازی تبریز این تیم را به یکی ازقطب های ایران مبدل کرده بود.
حبیب کاشانی سرپرست تیم فوتبال پرسپولیس: «خبر فراق جانسوز درگذشت ناصر حجازی دروازه‌بان اسبق تیم ملی و استقلالبر ما نیز گران آمد و فقدان ایشان ضایعه بزرگی برای جامعه ورزش کشور خواهدبود. بدینوسیله ضمن عرض تسلیت به جامعه ورزش کشور، از درگاه خداوند سبحانبرای آن مرحوم مغفرت الهی و برای خانواده محترم شان صبر و شکیبایی مسئلتمی‌نمایم. روحش شاد و یادش گرامی باد.
افشین قطبی سرمربی سابق تیم ملیفوتبال ایران: «از درگذشت ناصر حجازی بسیار متاسفم و با خانواده‌اش ابرازهمدردی می‌کنم. حجازی اسطوره ورزش ایران و یکی از الگوها و اخلاق ورزشی‌امدر دوران کودکی بود. متاسفم که او فوت کرد و همه ما را تنها گذاشت.امیدوارم قدر پیشکسوتان را بیشتر بدانیم و تا زمانی که زنده‌اند برایشانارج و منزلت قائل شویم.
علی دایی، سرمربی تیم پرسپولیس و کاپیتان سابقتیم ملی فوتبال ایران: «ناصر حجازی به گردن من حق دارد و من خودم را مدیوناو می‌دانم. وقتی کسی علی دایی را نمی‌شناخت، ناصر حجازی من را کشف کرد.
علیرضامنصوریان، بازیکن سابق تیم فوتبال استقلال و تیم ملی فوتبال ایران: منشاگرد مرحوم حجازی بودم و درگذشت این پیش‌کسوت بزرگ فوتبال ایران را باورنمی‌کنم. او محبوب مردم بود و در دل مردم جا داشت و امروز همه ورزش دوستاندر فقدان چنین مرد بزرگی داغدار هستند.
علی کریمی، بازیکن تیم فوتبال شالکه ۰۴ و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران: اصلا دوست ندارم فقدان ناصرخان حجازی را باور کنم.
رحمانرضایی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران: ناصر حجازی شخصیتی منحصر بفرد،چه از لحاظ شخصیتی، چه از لحاظ ورزشی و چه از لحاظ علمی بود.
کریمباقری، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران: نمی‌دانم چرا تا زمانی کهاسطوره‌ها و پیشسکوتان زنده هستند به فکرشان نیستیم؟ عزاداری مردم ایران وحضور در این مراسم نشان داد که امثال حجازی‌ها زنده هستند و هرگز نام آنهااز یاد مردم پاک نخواهد شد.
علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران:مردم نه تنها در زمین بازی بلکه در زمان مرگ نیز با اسطوره‌های خود هستند.این موضوع برای ما درس باشد و تلاش کنیم تا برای مردم بیشتر کار کنیم.
عادلفردوسی‌پور مجری برنامه نود در مراسم تشییع پیکر ناصر حجازی در استادیومآزادی: ما استاد چنین کارهایی هستیم، وقتی کسی مرحوم می‌شود برای ما عزیزمی‌شود، باید زمانی که آنها زنده هستند قدرشان را بدانیم. جمعیت بسیارزیادی برای بدرقه ناصر حجازی به ورزشگاه آزادی آمده‌اند که همه آنهامشکی‌پوش هستند. به نظر من حیف بود و حجازی زود از میان ما رفت.
سیاست‌مداران

محموداحمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران: آن مرحوم، اسطوره فوتبال ایران و از مرداننیک‌نام و خوش اخلاق ورزش کشور بود که خدمات ماندگاری برای ورزش ملی انجامداد و بی‌تردید در قلب ملت ایران جاودانه خواهد ماند.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی: ناصر حجازی یکی از پر افتخارترین چهره‌های ورزشی کشور بود.
هاشمیرفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:خبر درگذشت آقای ناصر حجازی موجبتأسف و تأثر خاطر گردید. مصیبت وارده را به جامعه ورزشی ایران به ویژهخانواده آن مرحوم تسلیت می‌گویم.
سید محمد خاتمی با انتشار پیام تسلیتیگفت: «ناصر حجازی نه فقط در عرصه فوتبال، که در ساحت جوانمردی و انسانیتنامی ماندگار است و یادش همواره زنده خواهد ماند.



جمشیدمشایخی، بازیگر باسابقه سینما : «حجازی همیشه برای من زنده است. یکی ازبزرگانی بود که بزرگی‌اش را به امضای مردم رساند. من عاشق او بودم چون رکحرف می‌زد و چاپلوس هم نبود.
برنامه نود


در برنامه نود (۲خرداد ۱۳۹۰) یک مسابقه پیامک پس از درگذشت حجازی برگزار شد و بر اساس آنشرکت کنندگان در مسابقه با فرستادن عدد ۱ یاد حجازی را گرامی داشتند. بهاین برنامه بیش از چهار و نیم میلیون اس‌ام‌اس رسید. این تعداد پیامک یکرکورد جدید از لحاظ ارسال پیامک در یک برنامه تلوزیونی در ایران می‎باشد.
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط e Share 6 naser Hejazi گالری عکس زوم nas در تاریخ 1391/12/05 و 16:02 دقیقه ارسال شده است

شکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 170
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 152
  • بازدید کلی : 7,233