loading...
جذاب و باحال
MILAD بازدید : 45 سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

عرصه بر سریعترین خودرو دنیا تنگ می شود.

رقیبی به نام SSCAero، حداكثر سرعت رسمی 410 كیلومتر در ساعت و حداكثر سرعت تئوری 443 كیلومتر در ساعت در راه است تا ویرون را در گرد و خاك پشت سرش جا بگذارد. ویرون حتی در رسیدن به سرعت بالای 400 كیلومتر در ساعت هم تنها نیست.

ادامه مطلب را مشاهده فرمایید ...

رقیبی به نام SSCAero، حداكثر سرعت رسمی 410 كیلومتر در ساعت و حداكثر سرعت تئوری 443 كیلومتر در ساعت در راه است تا ویرون را در گرد و خاك پشت سرش جا بگذارد. ویرون حتی در رسیدن به سرعت بالای 400 كیلومتر در ساعت هم تنها نیست.

1001 اسب بخار قدرت موتور، حداكثر سرعت 407 كیلومتر در ساعت و شتاب 5/2 ثانیه، این اعداد ركوردهای بوگاتی ویرون هستند كه اخبار آن نزدیك به 4 سال نقل محافل دوستداران سوپر اسپرت‌ها بود. بسیاری از افراد ثروتمند با پیش‌خرید ویرون (حتی قبل از آنكه نمونه‌های اولیه آن تایید شود) در این رویا بودند كه تا چند سال می‌توانند افتخار راندن سریع‌ترین اتومبیل تولیدی جهان را داشته باشند، ولی اكنون باید حقیقتی تلخ را بپذیرند.



ویرون دیگر سریع‌ترین اتومبیل نیست! رقیبی به نام SSCAero، حداكثر سرعت رسمی 410 كیلومتر در ساعت و حداكثر سرعت تئوری 443 كیلومتر در ساعت در راه است تا ویرون را در گرد و خاك پشت سرش جا بگذارد. ویرون حتی در رسیدن به سرعت بالای 400 كیلومتر در ساعت هم تنها نیست. در این مقاله ضمن معرفی كوتاهی از Areo دیگر رقبای سرعت بالای 400 را معرفی می‌كنیم.

--



كارخانه سالین تیونر معتبری است كه مدل‌های زیادی از اتومبیل‌های فورد را از موستانگ تا وانت مورد تقویت قرار داده و با توجه به امكانات قوی تولیدی می‌توان به راستی آن را یك كارخانه اتومبیل‌سازی نامید. به‌علاوه سالین در مسابقات اتومبیل‌رانی نیز حضور فعالی دارد.

با تكیه به همین توانایی‌ها بود كه در سال 2000 مدل S7 را به‌عنوان اولین تولید كاملا مستقل خود معرفی كرد. یك سال بعد همین مدل در مسابقات سال با قدرت ظاهر شد، اما اتومبیل مورد نظر ما مدل ویژه Twin-Turbo است.

شركت سالین با توجه به رابطه تنگاتنگ با فورد برای این سوپر اسپرت از موتور 8 سیلندر 7 لیتری خود استفاده كرده است و با كمك 2 توربو شارژر توانسته قدرتی معادل 750 اسب بخار را به‌دست آورد. این قدرت بعد از انتقال از طریق یك گیربكس 6 سرعته دستی به چرخ‌های عقب می‌رسد.

استفاده از گیربكس دستی با توجه به گشتاور بالای موتور S7 می‌تواند به راحتی كلاج را به آتش بكشد، به همین دلیل سالین از كلاج دو‌صفحه‌ای مقاوم برای این مدل بهره گرفته. با توجه به قدرت موتور و ضریب دنده 1 (86:1/2) S7 می‌تواند در 8/2 ثانیه به سرعت 96 كیلومتر در ساعت برسد و این روند تا سرعتی فراتر از 400 كیلومتر در ساعت ادامه دهد.

با توجه به لاستیك‌های پهن 275 در جلو و 335 در عقب (محصول میشلن) و فنربندی اسپرت، S7 در آزمون مارپیچ بالاتر از فراری انزو و پورشه كاررا جی‌تی قرار گرفته است. برای متوقف كردن این هیولای سرعت دیسك‌های ‏‎15 در جلو و 14 در عقب با 6 پیستون روی هر دیسك به كار گرفته شده است.

در داخل اتاق داشبورد و درها از فیبر كربن هستند و بقیه نقاط از چرم پوشیده شده‌‌اند، امكاناتی همانند پخش DVD همراه مانیتور، تهویه مطبوع، راهیاب ماهواره‌ای، ورود بدون كلید و... بر جنبه‌های لوكس این اتومبیل افزوده است. در طراحی بدنه در مجموع طرح قابل قبولی ارائه شده است كه در نمای جلو زیباتر است.برچسب قیمت 000/580 دلاری S7 این اتومبیل را در سطح انزو و كاروا جی‌تی قرار می‌دهد در حالی كه از نظر ركوردها بر هر دوی آنها برتری دارد.

--



شركت سوئدی كوینیگ‌زگ در سال 1997 با معرفی مدل CC عملاً وارد دنیای سوپر اسپرت‌ها شد. بعدها مدل CCR با حداكثر سرعت 388 كیلومتر در ساعت تا قبل از معرفی بوگاتی ویرون عنوان سریع‌ترین سوپراسپرت را در اختیار داشت اما هنوز برای ورود به لیست ما كم‌سرعت بود تا اینكه مدل CCX در سال 2006 عرضه شد تا بتواند به سرعت بالای 400 كیلومتر دست پیدا كند. CC مخفف Competitio Coupe (كوپر مسابقه‌ای) و X نشانه‌ گذشت 10 سال از اولین آزمایش مدل CC است.

كوینیگ برای مدل CCX از موتور 7/4 لیتری 8 سیلندر فورد استفاده كرده كه با كمك دو سوپر شارژر مارك روتكس توانسته قدرتی معادل 806 اسب بخار و گشتاور 920 نیوتون متر را از دل آن بیرون بكشد! این قدرت با كمك یك گیربكس 6 سرعته دستی با كلاج دوبل به چرخ‌های عقب می‌رسد تا با كمك لاستیك‌های سرعتی میشلن در 2/3 ثانیه به 96 كیلومتر در ساعت برسد.

به علت استفاده از فیبركربن و كولار در بدنه و شاسی، وزن اتومبیل 118 كیلوگرم است كه برای جلوگیری از به پرواز درآمدن CCX در سرعت‌های بالا زیر اتومبیل كاملا صاف ساخته شده و خروجی‌های خاص هوا در انتهای بدنه باعث فشرده شدن لاستیك‌ها در آسفالت می‌شود.

لاستیك‌های 19 در جلو و 20 در عقب كه بر روی رینگ‌های آلیاژی سوار شده‌اند رابط اتومبیل با جاده هستند و دیسك‌های ترمز 36 سانتیمتری با 6 پیستون در جلو و عقب می‌توانند CCX را از 100 كیلومتر در ساعت در 31 متر به صفر برسانند. از نظر طراحی استایل كلی اتومبیل زیبا و جمع و جور است. تنها ممكن است طرح چراغ‌های جلو مورد پسند همه نباشد.لیست تجهیزات استاندارد و سفارشی CCX بسیار كامل است و در گران‌ترین حالت از 000/600 دلار تجاوز نمی‌كند كه حقیقتا خرید مناسبی است.

--



هرچند قصد داشتیم در این مقاله تنها به اتومبیل‌های در حال تولید بپردازیم اما از كنار این مدل نمی‌توان به راحتی گذشت. اصولا دیدن آرم كرایسلر بر روی یك سوپر اسپرت مانند دیدن مارك بی‌ام‌و بر روی یك كامیون تعجب‌آور است،‌ اما این اتومبیل به معنای واقعی آماده تولید بود و ابدا جنبه نمایشی نداشت.

شاید اگر مباحث بازاریابی و فشارهای مرسدس بنز به‌عنوان شریك (سابق) كرایسلر نبود عنوان سریع‌ترین اتومبیل را می‌شد به این اتومبیل اهدا كرد.كرایسلر یك موتور 6 لیتری 12 سیلندر از محصولات AMG را به كمك 4 سوپر شارژر تا مرز 850 اسب بخار تقویت كرده تا این كرایسلر ظرف 9/2 ثانیه به 100 كیلومتر در ساعت برسد و در نهایت به رقم ادعایی 411 كیلومتر در ساعت دست پیدا كند.

یك گیربكس 7 سرعته ساخت ریكاردو وظیفه انتقال قدرت را برعهده داشت. تركیبی از فولاد، آلومینیم و فیبركربن در شاسی و بدنه باعث شد وزن در محدوده 1310 كیلوگرم باقی بماند. در مورد نامگذاری آن باید گفت ME مخفف Mid _ Engine (موتور وسط) و 4 و 12 تعداد سوپر شارژ و تعداد سیلندرهاست. در مورد این سوپر اسپورت زیبا تنها یك جمله می‌توان گفت: حیف كه تولید نخواهد شد.

--



اگر با شنیدن قدرت موتور ویرون (1001 اسب بخار) دچار شوك شدید بهتر است خود را برای شنیدن قدرت موتور Aero آماده كنید. SSC از موتور 8 سیلندر 6 لیتری جنرال‌موتورز قدرتی معادل 1183 اسب بخار استخراج گرده كه در كنار 1303 نیوتون متر گشتاور به راستی باعث شرمساری ویرون می‌شود.

با اتكا به این قدرت زیاد Aero می‌تواند به حداكثر سرعت تئوری 443 كیلومتر در ساعت دست پیدا كند. البته ركورد رسمی ثبت شده آن 411 كیلومتر در ساعت است كه باز هم از ویرون بیشتر است. این هیولای موتور عقب با داشتن دوهواكش در كناره‌ها به همراه ارتفاع كم بدنه، رینگ‌های بزرگ مشكی رنگ و درهایی كه رو به بالا باز می‌شوند، در اولین معرفی رسمی خود در سال 2006 چشم‌های بسیاری را به خود خیره كرد،‌ نقطه ضعف بزرگ آن طراحی ظاهری است كه در آن همه چیز فدای رسیدن به سرعت بالا شده و از زیبایی و هماهنگی بی‌بهره است.

در داخل اتاق فضای كافی برای 2 سرنشین فراهم شده ضمن آنكه با وجود برخورداری از سیستم راهیاب‌ ماهواره‌ای، ‌پخش صوت و DVD با 10 باند، مانیتور رنگی و... از امكانات كافی برخوردار است. این هیولا از دو جنبه دیگر هم منحصر به فردتر از ویرون است. قیمت و تعداد تولید از این اتومبیل تنها 24 دستگاه ساخته خواهد شد كه با رقمی نزدیك به 3/4 میلیون دلار فروخته خواهند شد.

قیمتی كه حتی بسیاری از ثروتمندان را هم به فكر وادار می‌كند زیرا با این رقم می‌توانند 27 دستگاه بوگاتی ویرون خریداری كنند.

البته ویرون از بعضی جنبه‌ها به این تازه‌وارد برتری دارد. اول تكنولوژی به كار رفته در ویرون است كه حاصل هزاران نفر ساعت كار مهندسین فولكس واگن است كه قابل قیاس با توان شركتی همانند SSC نیست و به علاوه Aero از اصالت و پرستیژ ماركی مانند بوگاتی بی‌بهره است. بوگاتی چند دهه به تولید اتومبیل‌های ممتاز پرداخته و سابقه تولید مدل‌های به یاد ماندنی مانند بوگاتی آتلانتیك تیپ 57 را دارد.

در نهایت شتاب Aero نیز 2/0 ثانیه بیشتر از ویرون است تا خریداران بوگاتی ویرون چندان هم از خرید خود ناراضی نباشند،‌ در نهایت خرید این هیولا كاری معقول نیست و خریداران آن بیشتر به دنبال به رخ كشیدن ثروت خود هستند و الا در كشوری مانند آمریكا كه سرعت 200 كیلومتر در ساعت شما را مستقیم به زندان می‌فرستد خرید Aero هیچ توجیهی ندارد.

--

منبع: پرشین آی تی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 170
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 154
  • بازدید کلی : 7,235